søndag 23. august 2009

Vinsmaking og Mount Maunganui


Søndag og jeg hadde en stor plan med å sove lenge, i og med at jeg og Grace ikke skulle møtes før 10-11. Etter 9 timers søvn er tydelig den lange kroppen min ferdig uthvilt og vekker hodet mitt rundt 08:10! Bra start på en enda bedre dag!

Jeg møtte Grace i Bethlehem, hvor vi til slutt rotet oss frem til Mills Reef, hvor vi skulle på vinsmaking. På NZ kan man drikke (om man er dame) to glass vin og enda kjøre bil. Så mannen som ordet vinen vår målte opp så jeg enda kunne drikke en liten øl før jeg ikke kunne kjøre. Utrolig god vin her nede, og veldig spessiell, siden de bruker mye solbær i vinen sammen med druene. Jeg kjøpte en dessertvin som var veldig sterk, men utrolig god, mest sannsynelig den beste vinen jeg har smakt. Jeg og Anne Line skal bli full en kveld tenker jeg... Ost og vin!

Etter vinsmakingen kjørte vi opp til min gård for å hente bikini, og for at Grace skulle se min jobb. Hun var mektig imponert og jeg har ikke tall på hvor mange bilder jeg tok av henne og blomstene!
Hun hilste på min familie og jabber i vei. Damen kommer jo fra California og forstår kiwi-dialekten bedre enn meg. Hun har tross alt vært i NZ i 2 mnd allerede.

Turen gikk videre til selveste Mount Maunganui, hvor det går en sti rundt hele fjellet. De lo forresten av oss når vi sa vi skulle gå rundt fjellet, vi fikk beskjed om at det ikke var et fjell, men bare en liten haug. Jeg syntes forsåvidt at den haugen var ganske stor. (bildet i forrige innlegg).
Turen tok ca en time, og var helt nydelig. Det var gråvær, så vi gikk ikke opp til toppen, som bildet viser var det tåke der oppe. Stien rundt gikk i gjennomsnitt 10 meter over strandlinja. Det var litt vind, så bølgene var kjempestore, og slo mot klippesteinene nedenfor oss. Lukten av saltvann og sjøliv bringte meg til drømmeland! Litt duskregn i lukta, bølgebrus og frisk vind gjorde underverker!

Etter en relativt avslappende tur rundt fjellet måtte vi simpelten dra til Tauranga Hot Pools, som er rett ved foten av Mount Maunganui. I skikkelig duskregn, litt vind og ca 14 grader var det virkelig deilig å få av seg klærne og kaste seg utti det varme vannet. Etter vi hadde vært i det største bassenget en stund, syntes vi det begynnte å bli litt kaldt. Vi dristes oss til å spørre vaktene om noen andre basseng var varmere, og de bare lo av oss. Ikke visste vi at vi befannt oss i det kaldeste av de, bare 34 grader. Vi tok beina fatt, frøs nesten av oss kroppsdeler på de 10 meterne vi måtte gå til det varmeste av det varmeste. Kvikksølvet viste 42 grader, sikkert litt oppvarmet av de kåte eldre mannfolka der nede i vannet. Vi lå ubevegelig der nede i en times tid, kun avbrutt av at Grace måtte opp å trekke friskluft innimellom! Fin måte å forbrenne sushien vi hadde til lunsj. Den største lunsjen jeg har hatt på år og dag!

En nydelig fridag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)