onsdag 5. august 2009

Møte med NZ og familien Baker

Mye har skjedd det siste døgnet, jeg har møtt vertsfamilien min, sett mitt hjem i de neste 5 mnd, og fått mye info om hva jeg skal gjøre fremover.

Stuart, min vertsfar, kom å hentet meg i Hamilton rundt lunsj. En skikkelig trivelig kar som kjører alt for pent. Vi spiste lunsj sammen med alle andre trainee'ne og deres vertsfamilie før vi ga oss ut på veien opp mot Tauranga.

Aldri før har jeg sett så mange forskjellige dyr samlet så tett i tett. På en strekning på 3 km kunne det være 7 gårder, som drev med forskjellige dyr. Rød hjort, hest, ku, sau, alpaca (lama), geit og gris. Naturen rundt her forandrer seg for hver meter en kommer. Ene plassen kan det ha vært en elv for mange millioner år siden, som har tørket ut, altså 1km bred/100m slags dal, så kan det være flatt, flatt og atter flatt. Det rareste er at alt er grønt. Dyrene her går ute hele året, på store beiter, og gresset gjødsles med fosfor (tror jeg de sa). Det er veldig forskjell på gårdene, både økonomisk og størrelse. I NZ får ingen støtte fra staten for å drive gård, så de er veldig avhengig at at går rundt med økonomien. Det er en enkel sak å se hvem som er fattige og hvem som er rik på gresset.

Det er utrolig mye hester her, hovedsporten er galopp, og jeg har allerede planlagt søndagen med å dra på veddeløpsbanen. Stuart (min vertsfar) har lovt meg å finne en plassering til meg med hester over jul, han hadde visst mange kontakter.

Når vi kom til "vår" gård, Dusky farm, var jeg allerede imponert. Huset ligger oppi en bakke, med bratt terreng både ovenfor og nedenfor, og alt er bare grønnt og fint. Skal prøve å få masse bilder i morgen. Jeg møtte Sue som er min vertsmor når vi kom til gården, og alle tre barna. Nicola på 13, Tim på 12 og Isabel på 8 år. En absolutt aktiv familie som har alle dager og ettermiddager fulle med aktiviteter.

Stu viste meg litt rundt, og de dyrker så mye her, at jeg nesten ikke husker halvparten. Solbær, sitron, mandarin, appelsin, epler, potet, søtpotet, kål, brokkoli, laucodendrons, erica, oliven, valnøtter, plummer, fersken, jordbær, aloe vera i tillegg til geiter og kyr.

Jeg har min egen hybel, som ligger vegg i vegg med arbeidsplassen min, altså hvor vi pakker blomster i esker. Den er liten og litt provisorisk, men med fin seng, et lite kjøkken og bad. Jeg har stort stereoanlegg og en liten tv, og heldigvis, en stor varmeovn. Jeg har ikke internett i min leilighet, men jeg var velkommen til å sitte her, i deres (utrolig store hus) å drikke kaffe (melk med en twist of coffie) og bruke internetten så mye jeg bare ville. Huset deres, som jeg sa, er utrolig stort, skal prøve å snappe til meg noen bilder når de er borte. Kjøkken/stuen er helt sikkert 100 kvm. Tipper hele husets boområde er på 300kvm. Tror mamma hadde fått både fnatt og noia av alt rotet her, papirfly, hockeykøller, puter, papp, sekker, bagger, og klær overalt. Jeg er ikke vant med slik rot, blir nok mye mer ryddig i min "unit". Barna har, heldigvis, ikke lov til å komme til min leilighet.

Utsikten fra min leilighet/hybel, Sitrontre og beitet til kopplammene(killingene) og pappaen deres, en ordentlig kosete geitepappa.
Utsikten fra kjøkkenvinduet mitt. Rett ned er elva, som også er grensa til naboen. Man kan se huset til naboen bak treet der. De nærmeste småtre'ene er oliventre.
Senga mi, med utsikt over åkeren jeg skal jobbe i. Er litt redd for at senga muligens kan bli litt kort, men når man ligger i fosterstilling meste av tiden, skal det nok gå bra. Helt til høyre er utgangen til min veranda, hvor jeg kan sitte å plukke sitroner.
Mitt inngangsparti, med masse forskjellige trær og busker som helt sikkert har sin funksjon. Tror det var oliven og valnøtter.

Familien virker helt super, de er høflige, ler av alt og har et avslappet liv. Det vises litt på gården, litt rotete, men veldig sjarmerende.
Tempraturen i dag var genser+bukse uten å fryse, så jeg tipper det var ca 17 grader.

I morgen har de beordret meg til å sove så lenge jeg ville. Så blir det en liten tur inn til Tauranga for å kjøpe litt nødvendigheter, og så blir det litt opplæring i blomster.

1 kommentar:

  1. Høres aldeles fantastisk ut! I envy you!!! :D Også all den frukta, HERLIG! Genialt om du får jobb med hesta neste gang da! Enjoy ;D Mari

    SvarSlett

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)