søndag 9. august 2009

Rolig helg

Søndag morgen, sola begynner å nå toppen, stille i huset og ferske egg til frokost. Jeg har fri i dag så jeg og Stu skal ned til byen å besøke noen bilforhandlere, jeg skal jo kjøpe bil. Det er så mye jeg må passe på når jeg leter etter bil. De har en internettside som ligner veldig på finn.no, så det er veldig enkelt å lete fram. I NZ er det vanlig å ha en slags "EU"-kontroll 2 ganger i året, så det stilles høye krav til standart. Stine sin bil hadde vært død å begravet for lenge siden her nede. En annen ting man på passe på, er om bilen er inportert fra japan. Veldig mange biler er det, men de som inporterer biler her, er litt lure. Å stille tilbake km er en enkel ting. Må også se etter en bil uten hengerfeste, da de med hengerfeste er brukt over hva den tåler.
En slik bra bil koster ikke mer enn 10.000 norske kroner. Det er ikke ille for en 95modell Honda eller Toyota. Nylig WOF ("EU") og liten motor.

Jeg gruer meg til å kjøre på feil side av veien, redd for å "hit the curve", altså ikke klare høyresvingen. Men med en stor pokal på baken, så skal jeg nok klare det meste.

De fra Chile dro i går, og de inviterte meg til Chile neste år. Jeg måtte jo lære meg litt mer spansk, sa de, og de kunne lett finne en jobb til meg på nabogården deres, som hadde litt over 600 hester. Fristende. Bare to timer unna Santiago. Må tenke litt på den, må jo prioritere mamma litt også.

Nicola og Stu hadde framvisning med Highland Dancing og sekkepipe for de fra Chile i går. Ganske kult, og Stu er veldig flink med sekkepipa. Highland Dancing er veldig populært her, i og med at NZ har vært en engelsk koloni.

Tempraturen i dag er ikke så bra som de foregående dagene, det skyer litt til. Men selfølgelig setter de opp vindu og går i shorts inne. Iskaldt! Strømmen er visst veldig dyr på NZ, så de bruker kun lys om kvelden, og ingen har hørt om varme i gulvet, ikke en gang på badet. Heldigvis har jeg mormor-laget ullsokker å kle meg i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)