tirsdag 25. august 2009

The land of four seasons!


Det er sant som de sier, NZ er landet som kan ha fire årstider på én dag. Første jeg tar på meg om morgenen er superundertøy, bukse, 2 gensre og regntøy. Innen lunsj står jeg der med oppbrettet bukse og t-sjorte. Etter lunsj gir de meg fri fordi det regner. Makan.. Men jeg kan vel ikke klage, selv om jeg har valget å jobbe innendørs når det regner. Selvfølgelig er jeg allerede ferdig med bestillingene fra Japan for denne uka.

De ba meg kjøre ned til byen for å opprette kontoen, og jeg sto ikke mindre enn 34 minutter tilsammen begge veiene for å vente på STOP/GO skiltet skulle falle min vei på grunn av veiarbeidet de gjør for å holde arbeiderene i arbeid. Litt kult med NZ-banker, er at man kan velge sin egen PIN-kode. Jeg har nok av argument MOT selvvalg PIN, men jeg har ingenting i mot å velge selv. I og med at jeg har mer IQ enn de fleste rundt i verden, velger jeg IKKE 1111 eller noe i den duren som min inngangskode til millioner av kroner. En annen ting med NZ-banker er at bare en liten del av de har tilbudet som heter noe så fremmed som nettbank. "Postbanken" her nede har filialer på hvert et hjørne og planlegger å lansere nettbank innen første halvdel av 2010. Må også legge til at 61% av NZs befolkning mellom 16 og 50 år har mobiltelefon.

På bildet er min søte nabo. Har ikke helt bestemmt meg om det er en Shetlandsponni eller en miniatyrhest. Anne Line må vel bli med på den avstemningen.

Fikk min første lønning i dag, håper den smaker godt når den kommer inn på kontoen. I og med at nettbank ikke er vanlig, bruker de sjekkhefte og det tar ca 2 uker for å få inn på kontoen. Treigere enn å overføre manuellt fra en norsk konto til NZ-konto.

Nye oppdagelser og erfaringer hver dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)