tirsdag 11. august 2009

Ikke bordskikk-land for Ingvild!

Som overskriften tilsier, er ikke dette landet for Ingvild. Raping er helt normalt, selv ved matbordet, voksne som barn. De raper nesten (bare nesten) som Vegar, bare flere ganger. Spagetti i dag, og om min kjære største søster mener jeg slurper og slafser, har hun ikke hørt denne gjengen. Har ikke prøvd noen resturanter i NZ enda, men jeg frykter det meste. Selv mister jeg matlysten av harking og spytting, så det er nesten så jeg ikke klarer den siste biten. Heldigvis er maten for god til å ikke spise den. Takk og lov for det.

Snus! De har enda ikke spurt meg hva jeg har oppi leppa, som jeg synes er merkelig. Det kan vel minne litt om en tobakksort de har her, som de tygger på, men er litt usikker. Prøver å ikke snuse så mye rundt barna, iallefall ikke vise frem boksen. De kan ikke ha unngått å se den pene snusleppa mi uannsett.
Jeg har trappet litt ned på nikotin, det kan vel skyldes at jeg er møkkete(gjødsel) på hendene, og at normal soverytme her er 10-11 timer hver natt. Det er 11 timer uten snus det, ikke ille til å være meg.

En liten dårlig nyhet, det lille lammet jeg matet i går, døde desverre i dag. Selfølgelig en høyst naturlig dødsårsak; grisen de har, som går løs, satte seg på den. Stakkar lille lammet. Håper på svinekoteletter på fredag! Lammet er nok litt for lite til at det er mulighet for å bli mett av dèt..

Ellers har dagen gått i ugress. Ganske grei jobb, med DDE på ipod og masse edderkopper. Etter morning tea, dro jeg og Stu inn til byen for å levre blomster, og jeg fikk kjøre et lite stykke. Ganske gøy, og veldig uvant. Vikeplikt fra venstre, rundkjøring er helt mongo, og for ikke å snakke om lyskryss. Dro innom en bilforhandler, bare helt tilfeldig, og tror kanskje jeg fant "the car" for meg. En liten Corolla, kun gått 120.000km og strøken ellers. Skal bare få en mekaniker til å sjekke det "grøfste" av radiator, olje og dekk, så mulig den er i boks i morgen. Bare 8000 kr for en strøken 91modell toyota er ikke ille. Selv ikke når den har rattet på høyre side.

Ganske stille i huset på denne tiden (rett etter middag), barna gjør hjemmelekser, Sue er på spansktimer (???) inne i byen, og Stu fanger høner. Jessie (hunden) er alltid ute, og bjeffer aldri, unntatt et lite boff når hun ser fremmede biler, som forsåvidt kun skjer hvert århundre her oppe.

Stu og Sue har bestemt seg for å melde meg på en fritidsaktivitet, som jeg synes er topp. 100 meter nedenfor bakken her, går elva, hvor de har kajakkpadling. Kanskje ikke noe for meg, men jeg kan alltids dra ned å se. Vil jo ikke utti vannet med mindre det er 30 varmegrader der nede.
Mulig jeg får nok å gjøre når jeg får bilen min i hus, har cola-abstinenser allerede.
Barna her har forresten aldri smakt brus,og jeg har enda klart å holde kjeft om at det er hverdagskost i norge. Brus + masse godterier. Som sakt får de ikke spise "lollies" på grunn av fare for pollenallergi. Derimot, er de kiv på kaker og muffins. Ikke meg i mot til morning- og afternoon tea.

Regn i dag, men ikke kaldt. I norge ville de vel knapt kalt det regn, i Bergen hadde de kanskje gått så langt som å kalt det sol. Tsunamivarsel på vestkysten på grunn av jordskjelvet i havet opp mot asia. Ikke en kjedlig dag.

I neste uke skal vi flytte geitene til det beitet nærme oss, for å forhindre at mulige griser og lignende dyr, setter seg på våre geitebabyer. Gleder meg til å få babyene rett ved siden av meg.

Jessie tar et bad, selfølgelig. Tror ikke Pia hadde fulgt etter. Jessie vil bade hele tiden, og vi prøver å holde henne unna elva. Litt vanskelig å komme seg opp på bredden. Dette er forsåvidt et av de mange, mange vannkarene rundt om på beitene. De fyller seg opp automatisk, som er veldig tidsbesparende.

7 kommentarer:

  1. Marit Reitan Sandvik11. august 2009 kl. 19:48

    Æ læs fortsatt bloggen, har bærre itj alltid nå å kommenter;)

    SvarSlett
  2. æ læs den æ å:)

    SvarSlett
  3. Hello! Har endelig tid te å læs blogg(pga isoliasjon) :D høres ut som alt går kjempe bra! Ska læs så ofte æ kan,har perm om akkurat to uka,så da får du nå kommentara! :D have fun go mad,pass dæ for kuan!
    GO HÆN!
    Pingu

    SvarSlett
  4. Hei! Sjer du har det bra! Gudd! Har endelig fått tia te å læs blogg(pga isolation) :D Bra blogg må æ si,du e flink. Har perm om to uka,så da ska æ nok få tia te å læs å kommenter! Have fun go mad!
    GO HÆN!
    Love pingu

    SvarSlett
  5. inga, du ahr svineinfluensa, gå å lægg dæ:D
    bra du læs den, da føle æ mæ savna..tvile på at du har tid t å læs blogg når du ska på perm?:D:D::D:D:D hæhææh!

    takk mats, du e gull:D husk at du må kom å besøk mæ:D

    SvarSlett
  6. Hahahahah!!! Høres ikke ut som et land for mæ nei!!

    PS: Så flink du e t å skriv!! Imponert æ! :-D

    SvarSlett

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)