torsdag 6. august 2009

Blomster og bier

Da er min første arbeidsdag over, og jeg har (selfølgelig) inntatt sofaen. Jentene er på dansetrening, Tim er på rygbytrening så det er veldig stille her. Stu kjører blomster ned til blomsterbutikken og Sue er på Pilates. Altså, det er bare meg og Jessie(hunden) her.

De beordret meg til å sove lenge i dag, så var ikke oppe før halv 9. Så var det frokost før jeg ble med Stu på jobb. Et veldig avslappende arbeidsliv her på NZ med veldig mange pauser. Frokost normalt kl 8, morning tea kl 10, lunsj kl 1 og enda mer te/kaffe kl 3, så er arbeidsdagen ferdig halv 5-5. Middag rundt 6-7.

Jobben min består av "picking and packing", ganske enkelt forklart, plukking og pakking. Jeg er ute i åkeren og klipper ut de beste blomstene i forskjellige størrelser og lengder, kommer an på bestillingen. Så sorterer jeg de, setter de sammen i buketter, og pakker de ned i ekser. De eskene går ut til Japan eller USA til blomsterbutikker eller andre forretninger. De har også bestillinger fra Det hvite hus. Jeg gleder meg til å sette sammen de bukettene. "Til Obama, hilsen Hanne".
Det blir kult.

Hobbyen til barna her er uvanlige. I går, før jeg kom, hadde Tim, som er 12 år, vært på jakt og fellt en papegøye. Det er visst normalt her. Bilde kommer lengre ned. De skyter også possums(rotte-grevlingaktive dyr, pelsen gjør visst gode penger) og andre fugler som spiser av avlingen. Man trenger visst ikke løyve for å bruke rifle på egen eiendom, heller ikke for å skyte større dyr som hjort.

I kveld kommer det 3 personer fra Chile, som skal bo her i 2 dager. De bor på samme breddegrad som Tauranga, og de dyrker de samme blomstene. De skal gjøre jobben min i morgen, slik at jeg og Sue kan dra inn til byen. Var visst noe pass og førerkortpapirer som måtte gjøres.
Kanskje jeg får snakket litt spansk også.
Papegøyen Tim skjøt i går.
Laucodendrons, slike som Obama vil ha Hanne-plukket.
Arbeidspulten min, hvor det sorters og pakkes, vegg i vegg med hybelen min.
Åkeren. De lilla blomstene er Erica, som vi jobber med etter lunsj hver dag. De er litt for våte etter natta om morgenen. De røde/lilla helt til høyre er Lacodendrons, og den sinnsykt høye hekken helt til venstre er Pine-tre. Er ikke sikker på hva de heter på norsk. Skal også legge til at jeg jobbet i t-sjorte i dag, og faktisk svettet, enda jobben ikke er hard. Sjelden kost å jobbe utendørs i t-sjorte midtvinters.
Vi har selfølgelig ferske egg til frokost. 6 høner klukker og koser seg her hele dagen.
Slenger med et bilde av huset til Bakers. Kjøkkenbenken i forgrunnen, og lille-stuen i bakgrunnen. Skulle likt å sett ansiktsutrykket til mamma her...

(dobbelklikk på bildene for å få de større)

5 kommentarer:

  1. Marit Reitan Sandvik6. august 2009 kl. 18:34

    Er det mye pappegøyer der siden de skyter da eller? Da regnes de vel som skadedyr? Pussi, her betaler vi jo i dyre dommer for ei pappegøye..!

    Det høres ut som du trives! Høres veldig flott ut!:D Jepp, jeg er fortsatt misunnelig...! hehe.. Snart begynner skolen igjen også da, det blir gøy! Morsomt at "faren" din spiller rugby! Jeg spiller turnering neste helg;) hihi..

    Fine blomster du plukker til Obama da;) hehe.. Blogg mer!;D -Husk og fikse skype etter hvert!;)

    SvarSlett
  2. Æ har jo skype, d e bare å ring når æ e pålogga, sikkert om morran norsk tid.

    Papegøya e vel skadedyr, dæm spis av avlinga (epla å appelsin). Har itj sjett så mang papegøya enda, et par i Pine-hekken enast.

    SvarSlett
  3. Marit Reitan Sandvik7. august 2009 kl. 07:39

    hahahaha! æ tru æ hadd MÅTTA rydda der!! søkke!!!:p æ tru æ ska lev gjænnom dæ næste åre æ! savne å reis! kjæmpe arti å læs bloggen din!!:D Miss u..!:X

    SvarSlett
  4. æ ska skriv sånn at AILL sammen bli ordentlig missunnelig! æ glæde mæ råmasse t å reis! ska om ikke så alt for leng, ut t white island, som e en aktiv vulkan.. ei øy 4 tima me båt herrifra.. må gå me gassmaske å greier!
    savne dæ å, du skulla egentli besøkt mæ, synns itj du d? ellers så fær vi på ferie hit senar, æ vet allerede no at æ MÅ tbake en tur t!

    SvarSlett
  5. Marit Reitan Sandvik7. august 2009 kl. 20:47

    Ja, da tru æ vi må tebake senar!=) Har itj nå my fri når vi har eksamena fire gang i åre...! :/ Men NZ må vel oppleves ja!;D Jepp! No skjønne du vel at æ itj fatta at du itj villa fårrå da du vart sammen me Ole M! Agriventure e live!;D hehehehe...!

    SvarSlett

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)