mandag 5. oktober 2009

Våren er avlyst!


Da er den avgjørelsen tatt fra min side, våren er avlyst på New Zealand. I går kveld, på denne tiden, like etter det har blitt mørkt, satt jeg i min vante stilling i sofaen, med laptopen i fanget, nicola oppå der igjen, og så ut av vinduet. Klar utsikt over mot naboen. En halvtime senere dro jeg blikket mitt mot vinduet igjen, og alt var dugget for. ALT! Altså, dugg kommer av tempraturforandring, og det hadde ikke blitt noe kaldere innendørs for å si det slikt. Det sank med 11 grader på 30 minutter ute! Helt sykt! Vi tulla litt om at nå skjedde det, det samme som skjedde på "the day after tomorrow"... Det sank fra 17 grader til 7 grader på bare 30 minutter.

Grunnen er, kjære alle sammen, søra-vinden. Det er vel det samme som nordavind for oss som har levt meste av vårt liv langt der oppe i nord. Vinden her kan snu på null og niks, og det gjorde den i går kveld. I morges våknet jeg til ISKALD vind, pissregn og en tempratur på 4 grader. Det er noe annet enn de 20gradene jeg har blitt vant til. Radioen fortalte om snøkatastrofe rett nedenfor Taupo, hvor vi forsåvidt skal tilbringe neste helg, og 800 personer var strandet oppå fjellet. De har brukt hele dagen på å "redde" de ned fra denne allderles grusomme katatrofen, for fleste av New Zealandere er ikke så veldig vant til plutselig vinter så nært sommeren, iallefall ikke på nord-øya. 80 biler står faktisk enda fast der oppe, i hele 15 cm snø. (kan tenke deg de flotte vinterdekka, 10 års nedslitte sommerdekk)
Ambulanser og ambulansehelikopter har hentet ned masse mennesker, da de fleste har fått lidelsen hypothermia, som er en slags brutal tempraturendring i kroppen. Bilene er ikke utstyrt med soveposer, votter, luer og mat, som de norske vintervarende bilene er.

Værst er det nok for bønderne, som alle har fått med seg har det vært lamme- og kalvesesong nå, og de fleste småbarna er ikke sterke nok til å tåle minusgrader, bløt snø og regn i mange timer. Dessverre har ikke bøndene kjøretøy til å komme seg opp på fjellet for å sjekke dyra sine, så de regner med at halvparten av besetningen av nyfødte er gått tapt...

Man skulle ikke tro, som nordmann, at man skal klage over 2 minusgrader oppå et fjell, men Kiwier farter jo rundt i slippers og t-sjorte, iallefall når de skal ut å kjøre! Bensinen går jo tom en gang den også, når de må holde varmen i et døgn.. Det er ikke rom for å huse 800 personer i mange døgn heller, og iallefall ikke nok "vinterbiler" til å frakte de ned! Makan!

Jeg har forsåvidt hatt meste av dagen fri i dag. Jeg var ute å plukket et par bokser i morges,med hele 7 (syv) langermede genstre/jakker på meg. ISKALDT! 6 grader, bortovervind og oppoverregn! Så fikk jeg fri et par timer, mens blomstene fikk gassen sin som MYRDER alle insektene. Pakk i en halvtime, så fri igjen! Deilig!
I morgen er det meldt bedre vær, så da blir det utearbeid igjen! Bildet viser meg på lørdag, bare i to gensre.. Og lua mi selvsagt, den er ALLTID på!

2 kommentarer:

  1. Oi! Så fryktelig for landbruket! Hvorfor er de ikke forberedt på sønnavind?? Er det 1/10 år som har det eller?? Du får rapportere følgende uværet får...

    SvarSlett
  2. det har ikke vært snø her på 25 år, så de var vel ikke forbredt.....

    SvarSlett

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)