fredag 16. oktober 2009

Agriventure New Zealand


I og med at jeg ligger rett ut på sofaen i kjent Hanne-stil, har jeg ikke bedre å gjøre enn å trykke ned noen ord på bloggen min. Vertsfamilien min tror jeg lider av jernmangel, som faktisk ikke er helt uaktuelt. Da er det bra den kjære familien min har sendt meg ekte norsk leverpostei.

Fikk forespørsel om å skrive litt mer om IAEA, og hvordan det virker teoretisk og i praksis for oss som allerede har tatt steget helt ut og reist til et annet land.
IAEA Agriventure er et slags firma som rekrutterer ungdommer mellom 18 og 30 år for å reise til forskjellige destinasjoner i verden for å jobbe innen Agri- og horticulture. (dyr-, plante, jord- og dyrehold)
Man kan velge (innen en viss grense) hvilket land man vil reise til, og hvor lenge man vil være her. Jeg tror 15 måneder er maksimum for ett visum.
Jeg valgte New Zealand rett og slett fordi det så ut som et spennende land. England er for nærme, ALLE bor i USA, og alle har vært i Australia. I japan snakker de ikke engelsk, så New Zealand var en enkel avgjørelse.

Vi har arbeidskontrakter som tilsier at vi må jobbe 40 timer hver uke. Opplegget vi hørte om, var at vi skulle jobbe 10 dager, så få 4 dager fri. De aller fleste har valgt å jobbe 12 dager, og ha 2 dager fri, nettopp fordi det betyr SUPERLANG FERIE! Vi får ikke overtidsbetalt, men avspassering, noe som er mye viktigere enn pengene i dette fantastiske landet. Jeg for min del, jobber litt hele tiden. Det er på nød og neppe jeg får fri når de andre har fri, nettopp fordi vi er avhengig av Japan. Japan vil ha blomster litt hele tiden, så vi sender når de har mye penger, Jen'en er høy og stort pågang på markedet. Når vi er ferdige med blomstersesongen en gang i neste uke, er det pruning igjen, altså klippe ned buskene til neste sesong, som forsåvidt starter i mars.

Når vi kom ned til New Zealand, ble vi ønsket velkommen på et seminar, og ble sendt ut til gårdene våre etter tre dager. Vi har god kontakt med alle fra seminaret, og tilbringer de aller fleste frihelgene med nesten alle. Den nye gjengen kom i forrige uke, de hadde også seminar. Da har vi enda 20 trainee'er til å drikke under bordet, og å være fyllesyk på museum sammen med. Det blir supergøy!
Vi får betalt mintetarifflønn på New Zealand, som egentlig er ganske bra, i og med at vi bor og spiser gratis. Dagen ender etter middat (kl6) og da er alle butikkene stengt også. Alle pengene går i frihelgene. Det er ikke tingen å dra igjennom Agriventure dersom du vil komme hjem med mer penger enn du kom med.

I jula kan jeg tippe at alle sammen jobber, så har vi fri nyttårshelga. Naturlig for oss, vi er jo ikke de som er her for familien vår sin skyld. Våre vertsfamilier skal ha utbytte av å ha ansatte fra andre land hos seg, slik at julaften og første juledag blir deres familiedag. Da er jo allerede vi opplært nok til ønske alle dyra god jul også.

Nyttårsaften blir feiret sammen med alle traineene, forhåpentligvis!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)