torsdag 8. oktober 2009

Til informasjon! (for interesserte)


Alle vet at jeg kan bli manisk gal, hekta og avhengig av noe jeg bare MÅ finne ut av. Hele yA-Bank vet jo om kongefamilie-perioden min, for å nevne en ting. Denne gangen var det faktisk (bare vent) Singapore. Som alle vet så mellomlandet vi i Singapore på vei ned hit, og var med på en sightseeingrunde rundt i byen. Jeg visste at det var et lite land, men hvor lite fikk jeg aldri vite. Og om noen sier kvadratkilometerantall til meg, så hjelper ikke det noe særlig heller. Men iallefall, Singapore har vært en del av Malaysia helt til 1965 (noe jeg kommer til å huske for resten av mitt liv), og ligger nesten oppå equator.
Størrelsen på landet er ganske nøyaktig 693 kvadratkilometer. Det sier vel like lite som jeg tror, men om man skal sammenligne dette snåle landet med noe vi alle kjenner, altså Melhus, så er Melhus nøyaktig 694,64 kvadratkilometer. (for de som er litt urbane, så kan jeg opplyse om at Trondheim har et areal på 342kvkm).
Befolkningen i lille hele Norge er på ca 4,8 millioner, og befolkningen i Singapore er på beskjedne 4,6 millioner! Enn det da! Det gjør altså at befolkningstettheten er på 6,800 mennesker på hver kvadratkilometer! Det er mer enn i Oslo det! New York City har, bare for å nevne det, 10.000 pr kvkm, og den byen består KUN av store, høye hus!
Etter hva jeg så i Singapore, var det hus tett i tett i tett i tett, ikke mer enn to egt! (bilde)

Det var dagens oppdagelse, hodebry og aktivitet, nå over til noe helt annet, været!

Sol den ene timen, nesten oppe i 20 grader (i sola, vel og merke) tidlig på morgenen, så kommer søravinden og ødelegger hele greia. på med regnklær for å skjerme bort vinden, rosenborgskjerf og den grønne, berømte lua mi.
I morgen setter jeg nesen mot Taupo. I og med at jeg er i det filosofiske, googlende og "finne-ut"-humøret så har jeg følgende opplysninger å komme med om nettopp Taupo. Taupo er en liten by ca midt på nord-øya og ligger midt i et vulkanisk område. Lake Taupo ligger like ved og har en gang vært en Supervulkan. En supervulkan er beskrevet slik på Wikipedia: Supervulkan er betegnelsen på en vulkan om den ligger på 7 eller 8 på VEI-skalaen. Supervulkanenes utbrudd er mer katastrofale enn alle dem som man har dokumentert i den skrevne historien. De kan påvirke hele eller store deler av verden når de har utbrudd.
Bra vi ikke har booket rom i øverste egt, det kan jo haggle store småsteiner rundt om kring. Ellers så er alle de fire fjellene rundt Taupo vulkaner, aktive faktisk. Sist utbrudd var i 2006, og på den vulkanen (som er 500meter høyere enn Galhøpiggen, for de som ikke har mistet interessen av mine google-racer-søk) skal vi stå på snowboard på lørdag, om været ikke tilsier fallskjermhopp.

Bildet er av White Island, som vi skal besøke 31. oktober, Halloween. Skjer ikke alle skummle ting på Halloween? Om jeg er i det glupe humøret mitt på halloween, skal man ikke se bort i fra at jeg terroriserer alle blogglesere med opphavet til Halloween heller.

Ha ei supergod helg, ikke se bort i fra at jeg plasserer fingrene på tastaturet etter en aldri så liten oktober-øl iløpet av frihelga mi.

2 kommentarer:

  1. Siden jeg var i MN Halloween 07, ble det feiret på skikkelig vis..;) Tok derfor med bakgrunnen i bloggen min (http://maritusa.blogspot.com/search?updated-max=2007-11-23T23%3A23%3A00-08%3A00&max-results=7) - men du kan jo få den her i samme slengen; "Markeringen av Halloween stammer flere tusen år tilbake, og er knyttet til the Celtics i Storbritannia. I vår tid, var det først i byen Anoka her i Minnesota at de først begynte å feire Halloween i 1921." Husker Kent viste meg en kjempefin dokumentasjon om det, men jeg husker ikke linken..

    SvarSlett
  2. Genialt! Her feirer de ikke halloween.. slik som i norge for 6-7 år siden. Folk i NZ er ikke vant til at folk kommer uanmeldt på døra, selv ikke med lodd, spontanbesøk eller halloween!

    SvarSlett

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)