lørdag 3. oktober 2009

Tenåring i hus!

New Zealand er et rart land. Jeg blir mer og mer overrasket, frustrert og sjokkert for hver dag som går. Jeg oppsummerer:
-NZ har kun én strømleverandør. De har ikke automatiske lesere, så det arbeider mange hundre folk for firmaet, som kjører fra hus til hus og leser av målerne hver måned.
-NZ har bare tre telefonselskaper, med bare ett nettverk. (norge har sikkert 30 selskaper, og 3 nettverk), og det er STYGGdyrt å ringe. $2 i minuttet for å ringe fra landlinje til mobiltelefon (8kr) og om man skal sende melding fra vodafone til vodafone, koster det 20cent, skal man sende fra telecom til vodafone, koster det $1.. Trenger jeg å nevne at jeg betaler 30cent for å sende melding til Norge for at det skal høres rart ut?
-dekningsprosenten her er ca 50% på mobiltelefoner på landsbasis. Jeg kan gå fra huset til Bakers og over til min unit, og miste dekning 8 ganger. Det er på 200 meter.. I huset til AnneLine er det dekning 3 plasser. Alle vet jo hvor stort hennes hus er. Ergo, det går ikke AN å kjøre å snakke i telefonen her til lands, med mindre du er i Auckland..
-Det er en aldersgrense på å være hjemme alene i NZ.. 13 år. Det vil si at fra i dag av, kan Nicola være hjemme alene. Dette er fordi mange foreldre etterlater barna sine alene hjemme en time på ettermiddagen før de kommer hjem fra jobb. I tillegg er det en aldergrense på å være barnevakt, altså å være overlatt med alt ansvar for små barn, på 14 år..
-Førerkort kan de få når de er 15 år, men kun for dagslys. Når man er 16, får man fulltids-lisens for å kjøre bil. Det er valgfritt om hvor mange kjøretimer man tar, minimum én.. Oppkjøring er i egen bil, uannsett stand og type.
-Det er lovlig å produsere hjemmebrent.
-"vinter-søvnen" består av ullunderlag, flanell, to-tre dundyner, sovesokker, varmeflaske og nattlue.
-De setter bort sykler, kajakker, båter og trampoliner om vinteren. (det har ikke vært is på veiene eller sjøen her siden istiden)
-Man må være 13 år for å eie egen rifle, ingen skytelisens, jaktprøve eller oppskyting.
-Tim, som er 11, kan rusle rundt å skyte hva han vil på familiens gård, så lenge Stu er med.
-Forsikring på bil går på alder av eieren, ikke størrelsen på motoren. Jeg kunne likegodt kjøpt meg en Skyline eller Ferrari å betalt like mye (lite) i forsikring. Og jeg kan ikke låne bort bilen min til en annen sjåfør, da må jeg ringe å legge til en sjøfør til forsikringselskapet. Jeg er forsikret, ikke bilen.
-Sivil-politibiler er blodtrimmet i NZ. Da mener jeg blodtrimmet. Monsterstore motorer, som samtidig er trimmet, chippet og all verdens slags stasj..
-Normalt outfit i hverdagen er flipp-flopps og bobblejakke på vinteren.
-Kaffe, røyk og cola er et stort NEI-NEI! Når jeg bestiller en cola på resturanten, kikker de virkelig hardt på meg!
-Står det ikke noen fartsgrense, er det automatisk 100. Uannsett hvor!

Nok unyttig fakta? Skjønner folk at jeg er sjokkert?

Iallefall, vi har en tenåring i hus, Nicola fyllte 13 år i dag. Jeg startet dagen med å sende henne en sms til hennes nye mobiltelefon, og fortalte at når man er 13 år, er det automatisk at man skal skaffe seg kjæreste. Og kysse rundt hjert hjørne.

På bildet trener Isabel og Stardust til kalve-konkurransen om 2 uker. Stu må vise Stardust at man skal følge etter leieren sin. Jeg gleder meg til å se kalvekonkurranse, det er over 30 deltagere med!

1 kommentar:

  1. Haha, flire mæ ihjæl! Typisk NZ, heilt på en snurr.. Itj rart vi e frustrert av og t..! Dæm e jo isolert vettu her medt i havet.. Itj ænkelt nei..!

    SvarSlett

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)