søndag 11. oktober 2009

Taupo!

Da er nok en frihelg fordøyd. Eller, kanskje ikke alt er helt fordøyd enda, men i morgen er alt på plass nede i magen min, det er jeg sikker på.

Fredag ettermiddag, etter lynjobbing de siste 3 minuttene satte jeg kursen mot Putaruru for å hente kartleseren, kompanjongen og barnevakten min, Anne Line. (selvfølgelig)
Pizza og en aldri så liten øl var det første som sto på menyen før vi møtte de andre. Biljard og dart hele kvelden med Evonne (england), Kristian (danmark, Anna, Fredrik, Anders og Åsa(Sveriges land) og Clara (Tyskland) før Alan (england) og Feitze (Canada) kom etter en 8 timers lang kjøretur fra langt der oppe i nord.
Taupo er en liten, men koslig by, så alle pubbene stengte kl 3. (som alle vet er 3 på natta aaalt for tidlig sengetid-tid for meg) Ettersom stakkar Feitze ikke fikk dra på strippeklubb i Auckland, fikk han det i Taupo. Konklusjonen var at 40-50år gammle "wannabe-teenager" ikke passer seg, så vi gikk ut igjen..

Lørdag morgen var en tørr lørdag morgen. Turen gikk til Huka Falls, en foss-elve-greie med masse kaldt vann i. Det var en grunn til at det var gratis, så vi dro til noe som kostet penger istede for. Craters of the Moon, som er en slags geysir-varm damp-bobblene gjørme-masse røyk-plass! En hel "slette" med masse varme hull som det steg røyk fra. I og med at Taupo er verdens andre mest vulkaniserte område i verden, så skulle jeg jo ha forventet å plutselig få røyk sprutet opp i ansiktet mitt?

Lørdagskvelden startet litt tidlig med diverse ølsorter, nok en gang biljard og dart, så det ble en tidlig kveld. Vi var fremderles sliten etter gårsdagens kappgang, håndbak og dart-turnering, så da ble senga godt savnet.
Søndagsmorgen, selvfølgelig utskjekking fra hostellet kl 10 (!!!) Anna, Fredrik og Clara hadde dratt for å kjøre ski på vulkan-fjellet, så da var det bare meg, AnneLine, Alan, Feitze og Kristian igjen til å finne på masse sprell for å gjøre Taupo utrygg. Etter en god frokost, den daglige kaffe og en liten times tid med kuring i parken, tok vi turen til TAUPO TANDEM SKYDIVING. Nok en gang skulle adrenalin-kick kurere bakrus, noe som Anne Line ikke har troen på, så hun ble igjen nede på bakken.
Det lille, søte, gule flyet skulle ta oss med 15000fot opp i lufta for å så ta den kjappeste veien ned. En utrolig fin flytur, som man ser, satt jeg jo på orkesterplass!
Mannen som skulle være med meg i døden var forsåvidt dødskul, fraser som "its a great day to die...FLY" og "Vikings shouldnt use a plane to get up there". Absolutt utmerket for meg!
Turen ned var HELT FANTASTISK! Anbefales på det sterkeste til alle mann som noen gang har vurdert å hoppe ut i -5 grader for å så styrte ned mot bakken i omlag 200km/t i et helt minutt! Jeg ble skikkelig sjalu på Brad's jobb, når han sa, rett etter vi har fått opp fallskjermen, "Welcome to my office". Jeg og vil ha et slikt kontor! Utrolig utsikt over hele verden, føltes det ut som!

Til avkobling etterpå ble det pizza (jeg må også meddele at jeg har lagt på meg litt kiloer her nede, til alles store glede) og en tur til et vulkansk senter. Damen bak disken var sur, så hun ga oss en halvtime til å ha det gøy i jordskjelv-simulator(bildet), vulkan-kino og masse forskjellig informasjon på veggene. Blir alle overrasket når jeg sier at det er 15.000 jordskjelv på New Zealand hvert år? Selvfølgelig er ikke alle like store, men bare i går (10.okt) var det to jordskjelv på sørøya over 6 på richters skala. (7 er dødelig)

Etter et tårevått farvell med parteren min, er jeg back to basic, til en familie som jeg har innsett er litt særere enn en gjennomsnittlig sær familie. Trenger jeg å nevne at jeg har fått nøyaktig 53 sms'er fra tenåringen i dag?

1 kommentar:

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)