søndag 7. mars 2010

Reporoa-Wellington-Picton-Kaikoura-Christchurch

Det har skjedd altfor mye siden sist bloggen ble oppdatert. Proever aa faa til en kjapp oppsummering her, saa husker jeg mer naar jeg faar lagt inn bilder naar jeg er kommet hjem.

Avreise
Morgenmelking paa onsdag var en kjapp prosess, da jeg kom opp i shedet kl 0500 hadde Gordon allerede melket 5 rader, saa det var kun 5igjen. Etterlengtet soevn fra 6 til ca 9, foer Ole Erik begynnte aa stresse med at jeg ikke hadde pakket enda. Avreise fra Reporoa opp til Rotorua, der bussen gikk fra, kl ca halv 12. Turen ned til Wellington ventet vi at skulle vaere ganske lang, men 6 timer gikk overraskende fort, til tross for tjukkfull buss, varmt vaer og snorkende, illeluktende mannfolk baade forran og paa siden av oss.

Wellington
Vi kom ned til hovedstaden paa ettermiddag/kvelden onsdag, kom oss inn paa rommet vaart, som faktisk var et 28mannsrom. Delte rom med 7 andre av "oss", og i tillegg noen saere, og noen dansker. Avreise dagen etterpaa var rundt 1, vi tok bussen til fergeleia, og fikk sjekka inn bagasje og steget ombord paa den utrolige fine og store ferga. Fergeturen Wellington-Picton er kaaret til verdens fineste fergeovergang, og vi skjoente fort hvorfor. Selv om jeg mener Hardangerfjorden og diverse andre norske fjorder er 10000 ganger finere, saa var det en fin tur. Igjennom en lang kronglete fjord, fikk se utsikten over Wellington fra baaten, sol, hvaler, delfiner, store sjoefugler og masse fine soete baater. Turen tok ca 3,5 timer.

Picton
Ettersom ferga 5mars var full, tok vi den den 4., bare jeg, OleErik og Gard. Naar vi kom til Picton la vi oss in paa et 6mannsrom paa en backpacker, kun iselskap med en gammel(65aar) canadier, som faktisk ahdde jobbet med norske sjoemenn hele sitt liv, og kunne litt om norge og kulturen vaar.

Turen starter - Kaikoura
Bussen plukka oss og de andre trainee'ene paa fergeleia 5.mars, og vi satte turen mot Kaikoura, som skulle bli foerste stopp. Vi var totalt 30 gale trainee'er, pluss to guider og bussjoefoeren. Veldig fin buss, skal nok faa sove godt paa den iloepet av de 14dagene vi skal tilbringe i den.
Tok inn paa backpacker i Kaikoura ogsaa, paa 4mannsrom denne gangen. Guidene hadde feilberegna, og bestillt to for lite senger til gutta, saa jeg og Eli Anne maatte ta gutta vaare i vaare senger. Helt greit, den var breiere enn enkeltsenta oleerik har bodd i i et halvaar. Dagen etterpaa var planen WhaleWatching, altsaa ut med baat paa hvalsafari. Vi vaaknet til et helvettes regnvaer, saa det ble det selfoelgelig ingeting av. (u)heldige delfingsvoemmere fikk turen sin, og sto opp halv 5 paa fridagen sin for aa fryse av seg raevva i sjoen. Sel-kajakkgjengen fikk ogsaa ut. Saa ut som de ogsaa hadde hatt en kald opplevelse.

Christchurch
Christchurch er soer-oeyas stoerste by, saa vi maatte visst tilbringe to netter i denne flotte byen. Velkomstmiddag (selv om det var kveld nr2) paa Speights-bar/pub-greier, med sang, spill, alkohol og kjempegod gratis mat og dessert. Turen deretter gikk til en pub. Saa gikk den kvelden og det feriebudsjettet...
Vi har 2. dag i ChCh i dag, ble plaga opp kl halv 9 i morrest for sightseeing sto visst paa plana. 3timers lang hit-og-dit i ChCh, med noen stopper for aa tussle igjennom noen parker og se litt paa utsikten. Hadde ettermiddagen fri, saa vi tok turen til The International Antarctical Center. Vi fikk hilse paa Roald Amundsen, seler og de andre fikk proevd seg i Antarktisk klima. Ikke vaerre enn norsk kanskje, selv om sandaler og shorts var litt kaldt.

I morgen gaar turen til Mt. Cook, som er det hoeyeste fjellet paa NZ. Etter hva vi har sett paa kartet er det ikke saerlig hverken sentrum, veier eller sivilisasjon der hvor vi skal bo, saa vi maa nok underholde oss selv.

Saa langt har det vaert en genial tur, skal proeve aa oppdatere mer senere, men som ejg sa om Mt. Cook, sivilisasjonen er ikke oppfunnet der oppe... lite internett...

2 kommentarer:

  1. æ e itj glenn, men marit:p tru han lånt pc`n min;)

    SvarSlett
  2. Morsmomt!! Jeg er sååå misunnlig! (Jeg sitter og leser til eksamen i Fôrmidler, og kjeeeeder meg...:/) Skulle såå gjerne vært på sightseeing på sørøya.. Gleder meg til å se bilder fra fergeturen! god tur videre!:))

    SvarSlett

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)