mandag 22. mars 2010

Action på jobb

Ikke bare-bare å være tilbake på jobb! Ble henta på bussen i går av Gordon, han kjørte rett opp i shedet med oss, forklarte oss det, det, det og det. Nytt system her, må vaskes anderledes, sånn og sånn mat skal gies ut slik og slik, ei syk ku, vannlekasjer der OG der, hjerneskada kalv, 6 ødlagte gjerder, 1 nedblåst tre (motorsaga ligger i garasjen) og "vi har altfor lite gress til kua, hadet bra, ser dere jenter på torsdag!"
Så var han borte på sin siste ferie for sesongen. Dagen i dag startet en halvtime før planlagt. Åsa var så snill at hun ville hente kua i morrest, men ringte meg rundt kvart over 4. Jeg måtte møte dyrlegen med en gang, og kjøre han ut til enda en syk ku i paddocken. Bloted, altså oppblåst, dette tilfelle var det et eller annet organ i kroppen som gjorde at musklene ikke tar opp kalsium. Det gjør at kua ikke får svelgt, pustet ordentlig, rapa og ikke får ut andre slags avfall som avføring og luft i magen. Kua var omtrent en meter mer i omkrents rundt magen enn vanlig der hun lå stakkar. Dyrlegen pakka i henne noen sprøyter med over 1 liter væske. Plutselig var kua tynn og sprek igjen :D

Selvfølgelig var det ikke slutt der. Skulle sette stakkar 545 i en nabopaddock for å hvile over ei melking, men det viste seg at den paddocken var åpen i 3 ender. Det fant jeg ikke ut før etter melking, så kua var over alle hauger. 2 timer tok det å finne kua som faktisk hadde lagt seg i traktorskuffla i sola for å kose seg litt. Den var vel fin og varm fra sola allerede, forstår kua godt jeg!

Har stressa litt rundt i dag, må orientere meg litt i hva som skjer rundt om kring. Vi fant en kalv som har fått en slags hjerneskade! Ettersom det en såppas frisk som den er, vil Gordon vente til markedet er godt til å sende kalven på slakt. Greit egentlig, den vet jo ikke bedre stakkar. Må nevne at jeg og Åsa lå langflat på bakken å lo på oss indre blødninger av gangen dens. Stygt gjort, men sånn er livet!

Ellers har jeg lagt ut bilen min for salg. Allerede nå, 24 timer etter den kom på nett, har jeg 3 stk som har sagt "jeg kommer å kjøper bilen din, garantert". Har arrangert slik at alle kommer omtrent samtidig i morra, uten at de vet det selvfølgelig. Så slipper jeg å være den som krangler om pris. Teste det som testes kan!

Bare en uke til jeg sitter på flyet hjem nå. Er litt stressa faktisk. For det første er jeg skrapa blakk, så det blir ikke gaver til dere hjemme likavell. Så må jeg pakke kofferten min. Har garantert handla minst 30 kg nedi her, så jeg må legge igjen 36 kg her nede for å få med meg kofferten min hjem. Lykke til.

Bilder kommer ikke før kanskje på lørdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)