tirsdag 15. desember 2009

JA til bilen full av tomflasker!

Det er så stor forskjell på tempraturen her nede etter hvor vinden kommer. Vind fra sør i dag, ergo kjempekaldt (til å være sommer). Regnjakke for å holde vinden ute, og lue hele dagen. Rundt 17 grader i gjennomsnitt, men enda kaldere i vinden. Så å si sol hele dagen, men den varmer ikke når den blir blåst bort. Ingen sterk vind, men vinden kommer rett opp over havet fra sør-polen.

Dagene går som vanlig, alltid mye spennende å gjøre. Melking selvfølgelig, hver dag. Ellers er det kalver som skal flyttes, dry cows (de som ikke fikk kalv i år, som bare gresser for å rydde opp litt i paddocer vi ikke bruker til melkekyrne) flyttes, og fôr som skal kjøres ut til melkekyrne. Fôrvognene er mellom 7 og 10 meter lange, og til og med Matthew (vertsbror på 12 år) kjører bil (!!!!!) med 4 vogner bak. Det blir altså en last på nesten 50 meter, i svinger og inn og ut av luftegårdene. Er mektig imponert, iallefall iforhold til de tafatte barna som var mine vertssøsken på den forrige gården.
Gordon (vertsfar) har dratt bort for et par dager, og har lagt alt ansvaret på meg og Åsa (mest Åsa selvfølgelig, hun er sjefen min når han er borte). Litt sykt at han legger over 700 dyr og masse dyre maskiner i hendene til Åsa som er 20 år, og til meg som bare har vært her i 2 uker.

Jeg har uflaks for tiden. Har fått meg egen motorsykkel på gården, den er gammel og har stått i mange år. Vi har aillefall fått start på den, og den går så d suser. 100cc, og ikke så tung som Åsas og Gordons sykkel(som jeg ikke klarer å løfte opp når jeg velter den)
Den stoppet på lørdag, akkurat når jeg flyttet kalver. Fikk byttet tennplugg og diverse og finn den igang igjen, helt til den stoppet i går, når jeg kjørte inn kyr. Gøy å gå inn kyr i 2 km med 5 uforutsigbare okser i baktroppen sammen med meg. De er forholdsvis harmløse, selv om man aldri skal stole på okser, så det gikk bra.
Ikke nok med at sykkelen min bryter sammen under meg, men bilen har også stoppet. For godt sa mekanikeren, men jeg dro opp til byen i dag å ga beskjed om at "fiks den, slik at jeg funker til jeg får solgt den og forlatt landet før den bryter sammen igjen". Det var greit, og sånn blir det. Ganske glad for det, det er billigere enn å kjøpe seg ny bil, og billigere enn å skifte ut hele motoren. Det blir bare litt mer olje å fylle, akkurat som på Anne Lines bil! Når den stoppet, var det over 100 grader i motorrommet, og jeg og Ole Erik måtte gå langs motorveien for å finne vann. Ja til bilen full av tomme colaflasker! 8 flasker vann måtte til for å få den opp til byen og verksted! (Ja, det var olje på den, bensin og vann!)

Auckland igjen i helga, Green Day-konsert! Ole Erik, Gard og Ida fikk kjøpt seg billetter og, så vi blir i Auckland fra torsdagskveld til søndag, mens Anneline er pliktoppfyllende og jobbe fredagsmorgen og søndag, og bare blir med oss fredagsnatten i Auckland. Blir vel gøy likavell, uten den faste kompanjongen ved min side hele helga!

Har ikke peiling på hvordan jula blir for meg enda. Det er ikke det store med middag på julaften her, det er lunsj og middag 1.juledag som er greia. Desverre skal vertsfamilien bort på kvelden 1.juledag, så vi må vel finne en plass å spise en god julemiddag. Jeg er ingen kokk, så det blir ikke fra mine hender.
Vurderer faktisk kirka på julaften, på kvelden, spørs når melkinga blir. Vi starter med 16.timersmelking på julaften, så mulig melkinga blir kl 9 på kvelden. Fin julekveld, ikke sant?

Det kommer heaps of bilder i helga, jeg får bruke nettet i auckland til det ytterste. Kanskje jeg skal ta noen bilder før det også!

2 kommentarer:

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)