tirsdag 8. desember 2009

Den harde hverdag!

En uke har nesten gått, det er desember og snart jul. I Reporua må fremderles kyrne melkes om det er helg, helligdag eller jul.

Dagene går i melking. Henter kyr klokken 4 sharp, så begynner melkingen klokken 5. 585 sett med jur skal pumpes 2 ganger for dagen, og det er ikke barebare å få de dumme, idiotiske brødhodene til å bevege seg inn og ut av shedet slik at vi får fart i systemet. Når det er solsteik ute, er det heldigvis (for oss) svalt inne hvor vi melker. Ergo, kyrne vil ikke gå ut. Kan vel påstå at jeg aldri har banket så mange dyr så mange ganger noensinne.

Ellers går det i vasking, vaskeslangen er mildt sagt upassende i forhold til min vekt, jeg står vel i 45grader med slangen i hånda. Trenger 20kg muskler, kan gjerne sendes i posten.
4hjuling og motorsykkel er gøy, vi kjører hele tiden. Etter å ha snakket litt mer med de andre om hva de gjør om dagene, er jeg og Åsa ganske bortskjemte. Når vi sprayer ugress, har vi spraytingen i hånda mens vi kjører, mens de andre går og går og går og går. Vi lesser fôr med traktor, andre med spade. Vi flytter og henter ku med hund. "Blue, go and get them", så stikker hunden å jager inn alle kyrne. Genialt!

Får desverre ikke til å laste opp noe særlig med bilder, vi har kun mobilt bredbånd, med en grense på 500mb i mnd. Skal legge inn minst 100 bilder når vi snylter på andres trådløse nett en gang.

Gården:
Vi har 121 "beiter", som vi bruker 4 av hver dag. To om natta, og to om dagen. Vi bor ca 50 meter unna melkeshedet, og 2 km unna selve gården og huset hvor våre vertsforeldre bor. På gården finnes alt av fôr, traktorer og annet utstyr. DET ER IKKE GØY Å KJØRE "RACEWAY'ENE" MED 4HJULING IMELLOM GÅRDEN OG HUSET I FULL FRES!!!!!!

Jeg trives kjempebra, men en liten hake med det hele er at leggene mine sliter. Blå og opphovnet, og jeg vet rett og slett ikke om jeg bør si fra eller ikke. Prøver med alle slags kremer, smertestillende, bandasjer og teip, men ingenting fungerer mot betonggulv og støvler.
Blir det ikke bedre til over helga, må jeg nok si fra uannsett, de merker vel det etterhvert uannsett.

Det var en etterlengtet oppdatering fra min side, om dere har noen spørsmål, legg igjen noe i kommentarfeltet, så skal jeg svare så godt jeg kan!

7 kommentarer:

  1. Ikke bank dyr! Det er ikke kuas feil at hun blir utnyttet!:)

    SvarSlett
  2. Kua har en jobb å gjøre, å gå inn, å gå ut! enkelt! når de er late, kikker maniac på oss å bare tygger drøv, blir d deng!!!

    SvarSlett
  3. d ska huskes! du ska dænges når du kjæm hem!;D

    SvarSlett
  4. æ jør da jobben min æ:D da e d klapp på rompa!

    SvarSlett
  5. hvis du jobbe som dyremishandler har du et yrke æ forakte!;D

    SvarSlett
  6. d e jo mer dyremishandling å læt dæm stå ut i (den gjengen der me kyr så e d sikkert) 50 varmegrader, steiksol, åå maaang tima siden siste vanntank! likar å få dæm fort inn sånn at dæm kan ha sæ ut i skyggen etterpå!

    Så dessutten :D

    SvarSlett

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)