tirsdag 24. november 2009

Pruning


Min superkjære Marit vil ha en grundig forklaring på hva pruning er, og hva jeg gjør. Sto også et spørsmål om de er stauder? Makan, tror folk jeg kan noe om blomster, selv om jeg kutter de, kaster de på bakken, hopper på de og roper HAHAHAHA?

Altså, sesongen er ferdig for blomster nå, og de buskene/trærne blomstene er på, må klippes ned, slik at blomstene ikke blir for lange, og faller over. Det kommer knopper opp fra den "gamle" blomsten, ergo, den blir dobbelt så lang. Er blomsterkvasten tynn i utgangspungtet, tipper hele dritten til siden, og ingen blomst til salgs neste år.
Som første bildet viser, er busken ferdig plukket, altså de beste blomstene klippet av, men den er ikke prunet. Det ser man forsåvidt på neste bilde, hvor jeg har klippet, sagd og KLIKKA MENTALT på masse greiner, så den er nesten i knehøyde, og nye blomster kan komme opp å få sol.
Man finner masse rart inne i disse buskene, blandt annet masse fuglereir, edderkoppbol(ca 1000 i hvert) og kaninhull.

På mange av de andre blomserypene klipper jeg bare av toppblomsten, slik at de 4 knoppene gjør en blomst til en "Multi", altså en kvist med flere blomster på. Veldig viktig at stilken ikke er for tynn, da tipper den over å blir ubrukelig.
Ergo, de er "stauder" som kommer igjen to ganger i året, men hvert 5. år sager vi ned hele dritten av en busk ned med motorsag. Kan ikke risikere å stå i stige når vi plukker blomster heller.

I dag har vært den første sommerdagen, og det har man merket. Ikke mange dager i året jeg starter dagen utendørs kl 8 i t-sjorte og shorts..
Langt over 20 grader, overskyet, fuktig og jeg er til og med SOLBRENT! Skulle ikke vært mulig..

Siste dagen min på fredag, jeg gleder meg som en liten unge. Har fremderles problemer med forslag til avskjedsgave til min kjære vertsfamilie som har gitt meg god mat, snille ord, fin "unit" og en super tid her nede, så forslag taes mot med takk. (Marit, skriv liste...)

1 kommentar:

  1. Takk for innføring i purning!;D hehe... forvente d samme i melking;) hehe.. e nok stoor forskjell på kålles d gjøres dær å hær..!

    Den lista bli forfærdli kort...:P

    - hmmm...
    - æ vet sanneli itj..
    - du får strekk nå sælbuvåtta i foill fart?:p

    SvarSlett

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)