lørdag 27. februar 2010

Travel helg, SYKT BRA helg =)

Travel helt, det hele startet med at jeg fikk en genial post på facebook. Nora Børø fra melhus har flyttet til Hamilton, NZ. Ettersom vi begge er forholdsvis spontane, hentet jeg henne på bussen fredagsettermiddag og tok henne med ut på landet. Litt øl, jabb, mat, hjemmelaget nz-pai og TV, ble det endelig lørdag, morgenmelking rundt midt-på-natta, ISKALDT for tida på morgenen. Åsa og Anders hadde bestillt fallskjermhopp på lørdag, så vi fikk overtalt Nora til å hoppe sammen med de! Spontane som vi er. Kjære Ole Erik kom ned lørdag for å bli med oss, dagen ble endelig varm, kanskje litt for varm etter min stil.
Mens vi ventet på at de skulle falle ned fra flyet satt vi å kikket i brosjyrer, og fant ut at FLIGHT X var i Taupo i helga.
Tenkte ikke særlig med på det enn at det hadde vært gøy å prøve å sitte på et sånnt super-fly. Når vi etter hoppet deres satte oss på en fin resturant ved Lake Taupo hadde FLIGHT X show over oss. Loops og ruller, stup og andre fancye stunt. Jeg gikk på "do", og kom tilbake å fortalte fansen at jeg skulle opp i lufta 14.30. Uheldigvis hadde jeg bestillt en stor posjon med mat, men tenkte den ble godt nok fordøyd innen 2 timer.

Flyturen var helt sinnsyk, kommer desverre ikke bilder før i morgen. Bare plass til meg og piloten, vi var utstyrt med fallskjerm på ryggen, over en redningsvest som skulle utløses når vi traff vannet. Masse spaker, pedaler og ledninger til og med i min "lugar" foran piloten som jeg raskt fikk opplæring i. Tror kanskje Ole Erik og Nora som sastt på bakken var mer nervøs enn meg når det var klart for take-off. Hadde først en nydelig tur ut til midt over innsjøen, så vi slapp å skade flere fallskjermhoppere som kommer som fluer. Vi startet med "enkle" ting som ruller og loops. Helt sinnsyke G-krefter, hadde til og med et "stuk" på nesten 9G-krefter. For en sammenligning så er den sykeste berg-og-dalbanen i verden på 1,5 G-krefter i 2 sekunder til sammen, jeg satt der oppe i 8G-krefter i 10 sekunder i strekk, 6 ganger!
Hadde et program som het "sport", og vi skulle prøve en "øvelse" i Advanced om jeg kanskje ville oppgradere. Helt syyyyyk halv-loop, altså han kjørte flyet vertikalt rett opp i været, omtrent 2000fot i 8,6G, snudde forsiktig på toppen, og stupte ned mot havet i 450km/t med 5 syke ruller! Så rett opp igjen, på syke (nesten) 9G's (man dør ved 11G), tok en framlengs salto-loop, med kjapp rull, og speeda opp til G-krefter bare på aks!
Maniac kult! Etter det lille advance-stuntet følte jeg nachosen kom litt opp i halsen, kanskje ikke så rart...
Vi hold oss til "Sport", til kanskje mammas store lettelse, og avsluttet det hele med litt hit-og-dit", før vi kjørte tilbake til flyplassen. Etter et par minutter måtte jeg be om spypose, flittig brukt. Hele måltidet kom opp, og alt ble bare velstand etter det. Showa litt ovenfor byen når vi kjørte tilbake, med en liten rull.

Vel nede på bakken fikk jeg en IDIOTISK beskjed. Kameraet som filmet i flyet, 4 frskjellige i forskjellige retninger, hadde gått dunken, så jeg fikk ingen dvd. De skulle se om de fikk fikset det, og eventuelt sende meg videoen av mannen som kjørte turen før meg, som hadde det samme programmet.

-kanskje likegreit, vil ikke vise hele verden at jeg sitter i cockpitten min å spyr i en plastpose heller. Man får iallefall se det kule jeg var med på!

Har fri i morgen, altså søndag, og mandag. Jeg og Nora planlegger sofa og OL i morgen på formiddagen, før litt gøy i Rotorua!

Som sagt, skal prøve å legge ut HUNDRE bilder i morgen :D

3 kommentarer:

  1. Du e syyyyyyyyyyk! Huff og huff! Bra itj æ vet alt på forhånd!

    SvarSlett
  2. Så arti me kjentfolk da! Sekkert kjæmpekos! ka gjør Nora der da? utroli kult at du fikk vær me på derre flygreian å da!:D :D d bli nedtur å kom hem hit altså...

    SvarSlett
  3. ingvild: Syk? e i slekt me dæ, vi e vel sinnsyk på kvar vårres måte :D

    Marit: Ganske gøy, har liksom itj snakka me "kjentfolk" på over et halvår, så rart å snakk me nånn som vet kæm du e feks:D Ho studere i Hamilton, nånn "kosefag" visstnok, litteratur, kulturgreier å teater.. ikke akkurat kosefag etter mi mening:D

    Flyet va driiitkult, selv om maten kom i retur:D bli nok lite action hjem ja, når mamma kan hold mæ i øran igjen! ;)

    SvarSlett

Husk og skriv navn på hvem som kommenterer=)